Grønnsakshagen

Om våren lager vi grønnsakshage der vi dyrker litt forskjellig. Det som spirer og gror i løpet av sommeren, har vi glede av utover høsten.

Vi planter grønnsaker, solsikker og en del urter. Barna får være med på hele prossessen fra vi handler inn frø og setter dem i jorda. Det er spennende å følge med når det begynner å spire i vinduskarmen og i grønnsakshagen. Barna erfarer også at plantene trenger lys og vann, samt etterhvert at vi må holde jorda ren for ugress.
Utpå høsten kan vi begynne innhøstinga. Da kan grønnsakene og urtene brukes til matlaging og fruktmåltidene. Som "kronen på verket" blir barn og foreldre invitert til høstfest i barnehagen der vi serverer grønnsakssuppe av egne råvarer.